27 mars søndag San Jose Museum of art

Søndag,
og jammen er der ikke en flik av blått på himmelen.


Veien er blitt tørr !
Er på tur til down town San Jose,
for å dra på Museum of art.


Ganske fint med palmer i veigrøfta,
vertfall finere enn nordnorske tromsøpalmer.


Stopper for rødt lys, og benytter anledningen til
å ta bilde.

Og de som trur jeg skatt noe voldsomt,
samt sendte ut noen nordnorske gloser
i det jeg nesten blir "nedkjørt" av toget der jeg sto,
ja ,  de har helt rett.


Finner meg et parkeringshus i sentrum,
og det er alltid lurt å ha en huskelapp
på hvor man setter bilen.

Det er helt tomt for folk i den store garasjen.
nesten litt spoooky..

På min jakt etter veien ut,
ser jeg det blå skiltet.
Og heldigvis for det, så man ikke kommer til å stå foran
utgangsporten noen timer senere, uten at den åpner seg.
Og må begynne å rygge, og finne en betalingsautomat ..
Mulig at jeg har blitt litt irritert da.
Jeg går tilbake til bilen og henter betalingslappen


Går forbi TV stasjonen jeg ser på hver dag.
Lokale nyheter.

Og de har vært hjelpsom,
var ikke vanskelig å få øye på rett bygning.

Mulig jeg er litt tidlig ute en søndagsmorgen.


Fin figur foran inngangen.



Og første gjest som betalte 54 kroner for å kommen inn,
var en nordmann.
I inngangspartiet hang noen imponerende
glassfigurer i taket.






Første del av galleriet var viet til fotografen
Robert Mappelthorpe.
Ikke det at jeg lot meg egentlig begeistre av
hans evne til å fotografere,
men han hadde jo tatt bilde av mange kjente mennesker.


Selvfølgelig var det ikke anledning til å fotografere
inne i museet.
men det har jo sine fordeler å være morgenfugl,
var jo ingen flere i galleriet,
og vaktene var ikke kommet enda.
Drister meg til å ta et bilde av denne mannen,
Iggy Pop, født James Osterberg i 1947,
siden jeg vil treffe han igjen,
under Parkenfestivalen i Bodø i sommer.
Det er ikke alle forunt å feire 60 årsdagen
med "stage-diving",  men det gjorde denne mannen.


Etter å ha sett og lest om mange kjente og ukjente,
tar jeg trappen opp i 2. etasje.
De som har vært med å sponset museet,
har fått sine navn i trappetrinnene.


Oppe i 2 etasje henger dette kunstverket.
(Akkurat her var det lov å fotografere)

2. etasje innholdt moderne kunst fra India.
Utrolig mye fint,
og like mye jeg ikke ville ha hengt på veggen hjemme.


Men jeg sniker meg til å fotografere dette bildet
av Jagdish Swaminathat,
fra serien "Birds, Moutains and trees" 1970.
Det er i det jeg noterer ned navnet jeg blir
oppmerkom på hvorfor ikke vaktene ikke vises overalt.
Kameraer i alle hjørner !
Oooops--


I det jeg halvveis venter på å bli kastet ut,
rusler jeg ned i kjelleren,
etter navnet å bedømme kan dette
være noe som er virkelig interessant.

Det viser seg da at dette er for unger,
hvor de kan bygge ting.
Eller sitte foran speilet og skrive dikt,
eller lage selvportrett.


Neste rom er laget slik at besøkende kan
ta egne portrett, det er montert opp med
korrekt lyssetting i forhold til
stolens plassering.


Blir kanskje ikke samme effekten når bilde
blir tatt på en armlengdes avstand.
Men lett å smile,
 var bare å se gjennom alle forsøkene før
dette bildet. 

Siste avdeling var en giftshop,  bombe.
Men mye artig å hvile øynene på der også.


Som f. eks disse plastplatene å
montere lysbryteren i.


Denne var jo litt kul da,
men lysbrytere i Norge er jo ikke lik,
så den vil nok ikke passe hjemme.


Synd,  siden de har en "norsk" variant også.

Er jo som et lite kunstverk i seg selv.


Etter å tilbrakt ett par timer på museet,
skjønner jeg at befolkningen i San Jose
ikke akkurat fyller sentrum tidlig på søndagene.



På et torg står dette bordet i betong,
med bilder og inskripsjoner.

Til ære for denne karen,
Ernesto Galasta, født i 1905.
Emigrerte til Sacramento,  hvor han arbeidet på markene,
samtidig som han studerte.
Var den første meksikanske amerikaner som tok doktorgrad i historie
og samfunnkunnskap.
Han var også nominert til Nobels pris.
Ble et symbol på at det lar seg gjøre å bli en skolert
og engasjert innbygger. 

  I det jeg rusler nedover denne gaten, passerer
jeg at par som spiser mat fra Panda Express.
Jeg øyner håp om orange chicken, og spør
hvor de har handlet.
Men dessverre,  det hadde de gjort på tur ned til byen,  sukk...


Jeg rusler rundt i downtown San Jose.






Et rent og pent sentrum.
Selvfølgelig er det hjemløse også i denne byen,
men de er ikke så synlig som i San Francisco,
og de jeg møter virker helt harmløse.

Kjører tilbake til Campbell,
og slår meg ned på Starbucks og nyter
god kaffe.
Her sitter folk og leser, og gjør arbeid/lekser.


Middagen inntas på Rock Bottom,
satser på en vegetarpizza.
Og den var kjempegod !


Denne butikken kan jeg vedde på har noe jeg liker,
sukker, smør og melis....mmhmmm
Tror jeg må ha det til gode.


I det jeg tusler mot hybelen,
fotograferer jeg dagens skilt.



I følge værmeldingen vil vi nå få bedring i været,
og det skal bli veldig bra,
etter så mange dager med regn.
Får bare håpe de har rett i sine antagelser.

Avslutter søndagen med å vie tiden til
"the good shepherd" med Matt Damon, Angelina Jolie og Robert De Niro,
samt litt ost og vin.

2 kommentarer:

  1. Det skulle ha vet artig å rusle rundt md deg. Er så glad at du får oppleve alt dette. STOR KLEM

    SvarSlett

Skriv gjerne en kommentar til meg, så vet jeg du har vært her.