27 februar CIA i Napa og tur på slottet

Søndag i Napa.
Vi starter dagen med å laste ned Skype på Jim sin pc,
så får jeg snakket med Finn og Frida (Sivert var dessverre ikke hjemme),
samt at de får hilst på Mary og Jim.
Skype er bare så fantastisk, er så godt å se de "live".
Samtidig fikk Jim og Mary se litt hvordan vi har det i Bodø,
og sneen som ligger utenfor.

Så er det tid for frokost, og valget faller på
Black Bear Diner.
Et konsept mange steder i USA.
Flagget til California (og USA)


Vi må sitte og vente på tur,
det å gå ut å spise er visst en mye
benyttet måte å få i seg frokost hos amerikanerne.


Musikken kom tilsynelatende fra denne boksen.

En Rock Ola.


Trodde først de ga oss dagens avis når vi kom til bordet,
men det var menyen.


Mens vi venter på maten, snakker vi om favorittmat.
Jim og Mary snakker om "gravy and biscuit", og prøver
fortvilt å forklare hva det er.
Tilslutt bestiller liksågodt Jim en liten posjon til meg !!
Smakte som pepperhvitsaus på en hvetebolle,
men det var ganske godt.


Så kom min frokost,
for meg ser det jo ut som en middag.
Egg og bacon på brød med hollandaise saus,
oppskårne tynne potetskiver, og frukt til dessert.
Nok et stort og godt måltid.



Vi forlater frokoststedet,
nå skal vi på vingårder igjen,
denne dagen kun med Mary som smaker..
Vi passererer vintoget,  det så ut som en smart ide.
Ta toget fra sted til sted, spise og drikke vin hele dagen.....

Første stoppested, er Robert Maldavi.
En stor statue av Frans av Asissi preget inngangspartiet,
så her nok noe italiensk påvirkning.

Utenfor var det appelsintrær,
og jeg kan plukke rett fra treet.
(Vi måtte lete litt for å finne en appelsin som jeg rakk opp til,
men bildet viser at vi klarte jo det,   til slutt..)

Og oliventrær.

Olivene lå på bakken,
og der lå de godt.


Fint inngangsparti.

Tenkte isbjørn umiddelbart.
men det skal nok forestille noe helt annet, regner jeg med.



Flere statuer innenfor porten.



Mary gir meg denne handduken i gave,
er jo bare så snill at, kjøpt akkurat her.


Etter å ha tuslet rundt og sett stedet til Robert Maldavi,
 er dette vårt neste stopp.
Sutter home !


Utrolig lekkert hovedhus.



Klokka nærmer seg 13.00, og vi en avtale med CIA,
Culinary Institute og America.
Et udanningssted for Amerikas beste kokker,
her er det bare de beste elevene (med de rikeste foreldrene)
som kan regne med plass.


De holder til i et veldig gammelt og stilig hus.



Her står sikkert årstallet det var bygd,
klarer du å finne årstallet ?


Tror det blir....

1889.


Selvfølgelig har de en butikk med kjøkkenredskaper,
her hadde nok flere jeg kjenner kost seg.



Avtalen vi har her,  er å delta på en kokedemonstrasjon.
Noe jeg aldri har vært med på,
så dette blir noe nytt.
                                             Vi sitter i et lite auditorium, med kjøkken nederst,
med to skjermer på sidene, hvor de under matlagingen
zooomer inn, så vi ser hva kokken gjør.


 
Retten kokken lager er Red-Chile Chicken Pozole,
en meksikansk rett.
Vi fikk selvfølgelig smake etterpå,
vil beskrive det som meksikansk lapskaus,
ikke min favoritt, nei.
Men veldig arti å se og høre på masse kokketriks,
her skulle Finn (og Kirsti) som er så dyktig på kjøkkenet vært.



Oppskriften finner du på:



Tenkte mer på Kirsti da jeg kom til butikken,
kakepynt med masse farge !
Du dro nok hjem altfor tidlig !


Viking var navnet på en kasserolleserie,
klart det måtte være kvalitet.



Etter vårt besøk hos CIA,
( ja, de kaller det det, ikke bare jeg som leker med bokstaver),
skal vi på slottsbesøk.


Castello di Amorosa.


Det første som møter oss i på veien opp dit,
er dette lille huset.
En miniatyrkirke.


Måtte jo selvfølgelig undersøke om man kunne gå inn,
og ja, det kunne man.



"kirketrappa"

Og jammen ser jeg ikke litt sne likevel denne helga,
oppe på fjelltoppene.


Tilbake til slottet,
utsikten fra "lillekirka" mot slottet.


Vi går nærmere for å studere dette flotte byggverket.



Den lille trucken ødela litt av middelalderstemningen da.





Løk, lavendel og aloa vera dyrkes utenfor.


Skikkelig "robin hood" port.


Mary ser litt skeptisk ut.



 Ballsalen, med sitteplasser til 140 stykker.
Det tok visstnok 18 måneder å få disse veggene malt.


Ved enden av bordet sto stolene
til kongen og dronningen,
eller et brudepar.
Det lot seg nemlig gjøre å leie denne salen til
private arrangementer.





Selv om vi er på et slott,
må jo sanitærforholdene være "up to date".



Fint dametoalett
Av forståelige grunner var jeg noe skeptisk
til å ta meg inn på herretoalettet for
å fotografere.



Vi går ned i kjelleren,
vinflasker stablet overalt.




Om det var været,
eller de lite komfortable stolene som gjorde  det så
glissent rundt bordene på uteplassen,
skal være usagt.

Så var det til vinsmakingen,
som Mary måtte ta helt alene i dag.
I følge henne var det noen utrolige gode viner,
og disse kan kun kjøpes her,
og på nettet for de som bor i USA.
Her lå prisene fra 180 kroner til 600 kroner pr flaske.


Vinflaskene var stablet opp langs veggene også i gavebutikken.



Det går mot ettermiddag, og det begynner å bli på tide
å ta på hjemveien mot San Jose.
På tur hjem kjører jeg forbi denne butikken,
ingen tvil om hvilket land jeg er i.



Når jeg kommer hjem nyter jeg en av mine nyinnkjøpte små
rødvinsflasker (12 kroner pr stk)
fra Sutter Home.


Helga har vært veldig opplevelsesrik,
og ut i uka får jeg besøk fra Norge.

Tenker litt over hvilken fantastisk mulighet jeg har fått,
som får oppleve alt dette.
At ikke flere har søkt seg som deltager til
Skanska unlimited, er for meg en gåte.
Lurer på om man bare kan søke 1 gang ?

6 kommentarer:

  1. Fantastisk fin tur du har hatt sammen med Jim og Mary. Sku ha likt å vært med på deinn runden der. Vin og mat. Jummi :-)

    SvarSlett
  2. Hege: kor du kose dæ, søta! Masse artige bilda! Den der frokosten va ikke akkurat nåkka ho Grete hadde bifalt.....

    SvarSlett
  3. Wow for et slott!

    SvarSlett
  4. Sissel Olga /mamma7. mars 2011 kl. 18:26

    Hege: So sorry, but I do not know who Grete is, please remind me when I get back home...

    Frida: Veldig bra slott ! Nevnt det fleire gonga når vi gikk der, at dettan villa dattra mi ha likt..

    SvarSlett
  5. Hege: It`s ok, darling! It looks likes she is not so well known over there. My english is not so good eighter.....

    SvarSlett
  6. I think your english is great, my love..

    SvarSlett

Skriv gjerne en kommentar til meg, så vet jeg du har vært her.