20 mars Egyptisk museum

Søndag.
Jeg lar bilde tale for seg selv når det gjelder været.




Her har jeg klart å fått bilde av et utrolig
sjeldent skilt.

Treningen i dag e U-jam,
og etter denne timen tror jeg at jeg
kan spise igjen allerede på tirsdag.
U-jam er min favoritt time, svetten sila,  deilig ...
Og ta bilde inne på treningssenteret er ikke lov,
men tok et lite bilde av noen av trappemaskinene..
God trening å gå opp trapper, tydeligvis..


Shellie foreslo at jeg kunne bruke litt tid på
det egyptiske museet i byen,
og jeg bestemmer meg for å sjekke det ut.

Og hvem får ikke lyst til å gå inn her ?

Rosenkors egyptiske museet og Planetarium
 er arkitektonisk inspirert av Temple of Amon i Karnak, og  huser den største samlingen av egyptiske gjenstander utstilt i vestlige Nord-Amerika - blant annet gjenstander fra pre dynastisk tid gjennom Egypts tidlig islamsk tid.
(sier brosjyren....)


Bra de kan forklare hva de ulike inskripsjonene
betyr,  ellers tror jeg at jeg har plagdes litt.. 


Dette er da et redskap for å hvile hodet på,
de de egyptiske frisyrene skal lages.


Den største byen i Mesopitamia, og er blitt kalt Babel


Tårnet i Babel,
som vi lærte i barneskolen var det som skulle nå inn i himmelen,
hvorpå Gud ga dem ulike språk så de ikke forsto hverandre,
og ikke kunne fullføre prosjektet.

Bygget har også ett par andre forklaringer på sin eksistens,
som at det er tempelet til Nepo av Borsippa,  eller
det representerer pyramiden til området Babylon.
(sto på veggen..)

De var tidlig ute med egen stempel,
for å identifisere hvem brev eller dokument tilhørte
eller kom fra.


Typisk egyptisk.


Et gravkammer,
tok også bilde inne,
men siden vi ikke har anledning til å
benytte blitz her inne,  ble det bare helt svart.

En ukjent mummie,
de har ikke klart å identifisere han !
Merkelig syn, til og med tunga var i munnen enda.

Noe annet jeg leste, var at de ikke trodde menneskene hadde
bruk for hjernen på den andre siden,
så denne ble "oppløst" med en spesiell væske,
og sugd ut gjennom nesen..
Uuuussshhhjj...


Mange guder ble assosiert med ulike dyr. Bavianer
representerte evnen til å huske, evnene til å skrive og visdom.
Egyptere som ville ofre til sin Gud, kunne betale
for å få et dyr mummifisert.




Inne i kistene var det mange tegn,
ja det er vel her det tidligere alfabetet kommer
inn i bildet.
Og skulle jeg kjede meg en dag, kan jeg bruke den
til å tyde alle tegnene, så går vertfall den dagen,
og muligens de 14 påfølgende også.
Men ifølge museet er det beskrivelser
av ting som er godt å vite på den andre siden.
Uten at jeg kan komme på noe i farten,
det er jo ikke slik at noen er kommet tilbake
og fortalt hva de neste trenger å vite ?


En del av museet var viet kunstneren Maria Butina.








mange fine bilder.
Avslutter med et av kunstneren Sissel Olga.


Så ble jeg batteritom på kameraet.
Dessverre.
Har derfor ingen bilder av hagen,
som bl.a hadde fantastiske skulpturer.
Det egyptiske museum er helt klart en fin plass
å tilbringe en søndags ettermiddag.

Søndagsmiddagen blir inntatt i nærmiljøet,
på  Bottoms up.
Her lager de bl a sitt eget øl,
som du kan kjøpe i 3 liters flaske som midt i bildet.


Prøvde ut husets øl til maten, og det var veldig godt.



Kveldens filmopplevelse blir
The blind side,  med Sandra Bullock.
Og kanskje lese litt krim, lenge siden sist.

Så var denne helga også over, ei trivelig helg :-)


2 kommentarer:

  1. Fint innlegg, Sissel, og morsomt å bli sendt tilbake til UR. Lørdag var jeg på kafe med din mor - og Ole-Martin. Trivelig!

    SvarSlett
  2. Egyptisk kultur er fantastisk fasinerende. Der skulle til og med jeg kunne brukt en søndag :-)

    SvarSlett

Skriv gjerne en kommentar til meg, så vet jeg du har vært her.