Obligatorisk aerobic for bygningsarbeiderne.

Alle Skanska sine prosjeker starter  kl 07.00
med trening.
Skanska har fått utarbeidet et program med
øvelser som skal gjennomføres;
SKANSKA STRETCH & FLEX
Øvelsene tar mellom 10 og 15 minutter,
og ledes av HMS ansvarlig på byggeplassen.
Ikke på høyde med en Friskhusinstruktør,
men oppgaven blir tatt alvorlig, ja..


Alle arbeiderne står i ring og bøyer og tøyer.

Ble overrasket over hvor selvfølgelig dette var,
alle er med,  UE også, ingen negative kommentarer,
de skryter av pålegget.


Når øvelsene er over,
blir det tatt en obligatorisk runde rundt,
og man deler sikkerhetsrelatert informasjon.
Det hele avsluttes med at formann til Skanska
informerer om dagens leveranser og event annet arbeid.

Det er ikke forbudt med klistermerker på hjelmene,
snarer tvert imot.
Nesten som å spare på pins,
sparer arbeiderne på ulike
klistermerker.

Briller er påbudt til enhver tid.
Her er min briller,
for å benytte med og uten mine egen briller.

Det er også påbudt med hansker.
Legg merke til de to små lommene på ring- og langfinger.
Forsto ikke helt hensikten,
da kunne Jim informere meg om at
det er for å ta tak i,
hvis det haster å få av hansken.
Og det gjør det helt klart lettere å få av hansken ja. 



For å da bevise at jeg virkelig er her,
et lite bilde fra kontorplassen min.
Ikke påbudt med hjelm inne,
den er på bare for anledningen...

Må også idag må jeg ha med noen bilder fra byggeplassen.
Stillasen er ferdig, og jeg fikk være med
på å kontrollere den
etter den amerikanske sjekklisten.
Men jeg skal være den første til å innrømme
at jeg har litt problemer med fot, feet og inches.
Men veldig lærerikt og se hvilke 
punkter de sjekker. 

Alt treverk som benyttes i stillasen,
skal være brannbeskyttet,
og det skal være et stempel som beviser dette.
Dette manglet på en av platene,
og jammen var der plutselig 6 personer
fra ulike firma der og diskuterte saken.
De ble enig,  stemplet de endelig fant, ble godkjent.



En annen ting jeg så idag, var at containerne
ble dekket til med presenning etter
dagens slutt .
Hvorfor ?
For at det ikke skal regne inn i containerne,
og dette vannet ,som da er noe forurenset,
skal komme i avløpssystemet.





Her er jeg inne på byggeplassen,
har hadde rørleggeren malt mange fine firkanter
på gulvene.
Disse ble benyttett til å skrive 
informasjon på om hvilke rør
som kom hvor.
På denne måten fikk alle denne informasjonen.




Kurver hjalp til å hold orden på ledninger,
og disse bukkene med brannslukningsapparat sto overalt.



 Den amerikanske "sterk-arvid"


Så var det å mote seg opp til å
dra på step treningen på treningssenteret "mitt".
Spent på om hvor mye jeg klarer å henge med :-)

Tilbake, og det var jammen ikke lenge....
Oppvarmingen gikk kjempefint, instruktøren pratet på en for meg
uforståelig måte, men jeg så jo hva han gjorde,
og hang med etter beste evne.
Men så slår han av musikken,
går gjennom HELE programmet i full fart,
riktignok 3 ganger. men hadde ikke mulighet....
Ja, ja,  jeg henger nå med på min måte.
Men når det da kommer en meget velfødt amerikaner
og stiller seg i synsfeltet mitt...,
ikke skjønner jeg hva han sier og ikke ser jeg hva han gjør.
De som står foran meg,  gjør det også på ulike måter.
Men bevares,  over halvparten gjorde det sikkert helt rett,
mulig de har gjort dette samme programmet en stund ?
Men tirsdagssteppen blir nok uten frk. Pettersen heretter,
hun skal finne seg noe annet å teste ut.

3 kommentarer:

  1. Sikkerhet og trening i høysetet. Det er jo bra. Fin hjelm hadde du også fått :-)

    SvarSlett
  2. Så gøy at dere får trene litt hver morgen, det tiltaket burde vi hatt i Norge også

    SvarSlett
  3. Ja Frida, det er en fin måte å starte dagen på :-)
    Sikkerheten er første og største prioritet !

    SvarSlett

Skriv gjerne en kommentar til meg, så vet jeg du har vært her.