Første arbeidsdag, på ordentlig...


Etter ei natt med alt for lite søvn, startet avgang til jobben 06.25
Oppmøte er 06:45.  Meeen, det er ikke like oversiktlig å kjøre når det er bekkmørkt,
så det medførte ett par små omveier før jeg var framme.
Hver morgen starter med "stretch and flex" kl 07.00 på byggeplassen,
hvor alle arbeiderne er med på ulike treningsøvelser i 10-15 minutter.
Jeg fikk dessverre ikke delta, da jeg ikke hadde korrekte sko,
ikke vernesko,  men mer bootslignende sko.
Tykk såle og skinn er tilstrekkelig.
Men så er det da påbudt med hjelm, briller, synlighetsvest og hansker.




Det første du møter når du kommer inn på brakkeriggen er denne tavla.
Her har arbeiderne hengt opp bilder overhva som er årsaken til
at de skal komme uskadd hjem, slik at de blir minnet
på at sikkerhet er det viktigste.
En hadde bl.a hengt opp bilde av en Harley Davidson,
men de fleste hadde hengt
opp bilder av kona og ungene.


Og så fikk jeg endelig møte Tina !
Han har svart på alle mine spørsmål gjennom prosessen
med å dra over. Hun har ordet bil og bosted,  er en typisk anleggssekretær
som ordner det aller meste, og vet det som er verd å vite.
Mine norske julekaker slo godt an, og det var jo bra.

Det første jeg fikk delta på,  var et sikkerhetsmøte med nye underentreprenører.
Det slo meg under møtet,  at de har endel andre problemstillinger
å ta hensyn til her enn hva vi er vant med.
Her må bl.a alle testes for stoff, samt ta TB test.
De har kriseplaner for jordkjelv og alle underentreprenøerer
har spesifikke krav til levering av drikkeavann til sine arbeidere,
så de ikke skal få heteslag.
0.9 liter vann pr. person pr. time !
Det blir gangske mye vann i løpet av en dag.

Senere på dagen var det det ukentlige møte med alle funksjonærene.
11 i tallet.
Jim, Bill, Greg, Jack,John, Mike, Jeremy, Robert...
Veldig amerkanske navn.
Min norske sjokolade falt heldigvis i smak.
Det slår meg der jeg sitter i møtet, at dette er veldig merkelig.
Her sitter jeg og deltar i et byggemøte på andre siden av jorda,
og de diskuterer mange av de samme problemstillingene vi har i Norge !
En av forskjellene er at de ikke har egne fagarbeidere,
og den andre forskjellen er at jeg faktisk ikke forstår
en del av hva de sier.
Jeg innser at jeg har en vei å gå når det gjelder
de tekniske uttrykkene.

Når det blir lunsjtid, drar alle ut til ulike sjapper i nærheten å kjøper mat.
Jeg og Tina drar til Taco Bell, og der får jeg kjøpt et veldig
godt smørbrød.
Så treffes de tilbake på riggen, og spiser det de har kjøpt.
Der var hamburgere, snickers, potetgull,  ja litt av hvert.
Et ganske unorskt kosthold kan man trygt si.
I dag fant jeg Wasa knekkebrød i butikken,
tipper de blir sjokkert når jeg kommer med matpakke i morgen,
med knekkebrød.

Arbeidsdagen er fra 06:45 til kl 16.00, så den er noe lenger enn hva men er vant til,
men man venner seg sikkert fort.



I kveld registrerer jeg for første gang et jeg er i en dal,
og det er faktisk måneskinn.
Jeg har ikke slumra på ettermiddagen, og SKAL holde meg
våken til kl 22.00,  må jo få denne kroppen
innstilt på amerkansk tid snart.

4 kommentarer:

  1. Ja Sissel du får oppleve mye, og jeg er sikker på at det går bra. Tenker så mye på deg. Klem mammma

    SvarSlett
  2. En opplevelsesrik førstedag på jobb for deg, skjønner jeg. Lykke til med jobb og engelskopplæringen ;-) Klæm

    SvarSlett
  3. Det ser ut som at første arbeidsdag gikk godt. Men kaslags test e TB? Håper at du finn søvnrytmen snart.

    SvarSlett
  4. TB test e tuberkolose test, det må jeg ha siden jeg skal arbeide på et sykehus.
    Stofftesten trengte jeg ikke, da jeg er ansatt i Skanska :-)

    SvarSlett

Skriv gjerne en kommentar til meg, så vet jeg du har vært her.