Downtown og Cantor Arts Center, Stanford University

Ny tur i embedets medfør down town San Jose.
Denne gangen har jeg Tina med, som da også fungerer
som fotograf og guide.

Mange fine bygninger å studere.


                                  Det var da noe kjent med den "isbjørnen", er jo samme som var i Napa
                                                           på vingården til Robert Maldavi.


Adobe sin bygning,  stoooor.



Og her kan man få kjøpt svenske fisker,
hæææ,  svenske fisker !!
Det må jo bero på en kraftig misforståelse.


 
Etter arbeidstid har jeg bestemt meg for å dra til
Center for Visual Arts,
har hørt rykter om at det skal være en "kjenning"
av meg der, nemlig tenkeren.
Becky sliter litt i dag,  kremt,
så jeg havner først i Palo Alto.
Har ikke vært her før,  såå,
men nå har jeg det.

Jeg kommer da frem til slutt.


The three shades
1881-1883, gjort større i 1901.

Fint område.


Kvinne med stein.

Kvinne med bøtte.

The gates of hell.

De 186 ulike figurene skildrer de mange måtene
 menneskeheten lider av fra slaveri til lidenskap




Jeg kjenner igjen denne karen..


Utenfor porten står Eva,

og Adam.

Her tar jeg en av dem i nøyere øyensyn.
De var imponerende,  må si det.


Men nå vil jeg finne tenkeren.
jeg ser på kartet, og kommer frem til dette området.
Ja, her skulle den altså stå, midt i sirkelen !
Men den var på utleie !!
Hørt sånt.

Da får jeg ved hjelp av dama i resepsjonen
kreere min egen tenker !



Kysset. (1881 - 1882)
Rodin først forsøk på å skildre den tragiske
kjærligheten mellom Paolo og Franceska.
Figuren var faktisk det venstre handtaket til
the gates to hell, men ble fjernet
da denne lykkelige figuren ikke
passet inn med dørens tema-.







Figur fra Ghana,  opprinnelig laget til Akua,
som levde isolert da hun ikke kunne få barn.
Hun fikk denne laget til seg, og behandlet den som et barn.
Hun ble utstøtt pga dette, men så ble hun gravid og fikk
en nydelig datter.
Etter det ble det laget mange slike,
som unge jenter bar i lommene sine.

Fra Gabon, Tsogo folket.





Vandrestaver fra Zulufolket i Sør-Afrika.


Masker fra Cuba.




Selve bygningen var et kunstverk i seg selv.




Taket.


Treskulptur av amerikanske
Deborah Butterfield.









Kina,  Eastern Han dynastiet,  25-225
3 etasjes bygning

Japan (19 århundre)
Drager som holder en krystallkule er navnet,
rett og slett.



Japan 1868-1912
Denne er laget av 134 ulike deler, som er
holdt sammen av et system av fjærer.
Den har bevegelig tunge,munn, horn, samt
kropp og føtter.


India ca 1900
Et av de mest betydningsfulle gudene i Hindu religionen er
Siva,  som "the lord if the dance"


Skap fraTibet
1700-1800


Kina, 
Vase fra Quing dynastiet 1644-1912.


En Ming vase, fra Ming Dynastiet 1368 -1644
Disse har men jo hørt endel om ,
og jeg hadde veldig lyst til ta på den..
men klok av tidligere fadeser, klarte jeg og la vær..
Stor jo i stor kontrast til den andre vasen, som er
dekorert etter alle kunstens regler.



Japan
den store rustning 1615-1867
Disse skulle være lett i vekt og behagelig å ha på,
da de skulle benyttes i strid.
Ser jo veldig behagelig ut , må jeg si.




Begravelsesfigurer fra Indonesia og Vietnam,
tolker det som figurer de får med seg i graven,
men det er min frie tolkning. . .



Hestesportfigur fra Indonesia,
til ære for den mannlige stamfaren. (1820)
Er hel flat,  kunne vært en stilig benk....

Så , omsider, kommer jeg til det rommet
med indiansk historiske figurer.
På avstand så den veldig ekte ut den indianeren.


Kano fra Yurok eller Karuk folket,
som levde nord i California.
Disse folkeslagene var kjent for sine kanoer.




Gammel dame maske fra 1932.
Laget av bl.a  or,kaninskinn og hestehår





Kvinnen i månen.


Laget av Tony Hunt fra Canada i 1993.
I 1993,  det er ikke lenge siden..
Teknikken som er benyttet har da gått i generasjoner.
Maske av Henry Hunt,(sikkert i slekt med Tony)
hvor samme teknikken er benyttet,
sedartre og hestehår.




Var da et kjent navn i denne informasjonen,
John Livingston...



Ulike kurver laget av indianere
i California.


Leirkrukke fra New Mexico
1890-1910


Så dukker det opp en ny avdeling,
med figurer fra Mingdynastiet  (1368 -1644)
Her er Jadefjellet.
Utrolig hva de har klart å lage.


Sniffeflasker.


Dette var et virkelig imponerende sted.
Cantor Arts Center
at Stanford university.
Her studerer nok mange kunstnere.

Kunne nok vært en hel dag, og vel så det her,
om jeg skulle studert alle skulpturer og malerier her.
Men om en skal til dette området, er dette et
av de bedre museumene jeg har vært på.
Selv om det ligger en halvtimes kjøretur utenfor San Jose,
ja, om en da kjører rett med en gang.



1 kommentar:

Skriv gjerne en kommentar til meg, så vet jeg du har vært her.